Tien jaar geleden had iedereen, van internettrollen tot de regering-Obama, dezelfde suggestie voor jonge mensen die op zoek waren naar een stabiel carrièrepad voor de lange termijn: Leer coderen. Tegenwoordig is dat voor een groot deel te danken generatieve AIwordt dat advies op zijn kop gezet. Leer niet coderen. Misschien een opleiding tot verpleegster volgen.
Software program-ingenieurs en andere banen met taken die worden gedomineerd door wiskunde en computerfuncties lopen het grootste risico te worden geautomatiseerd en verdrongen door AI, blijkt uit een onderzoek dat vorige week werd gepubliceerd door SHRM, een organisatie die HR-professionals vertegenwoordigt. SHRM onderzocht ruim 20.000 Amerikaanse werknemers om te zien welk share van de taken al geautomatiseerd is voor verschillende soorten taken. Er werd ook gekeken naar welke niet-technische barrières automatisering in de weg staan, zoals klantvoorkeuren en wettelijke vereisten.
De resultaten laten een belangrijk onderscheid zien. Gewoon omdat veel taken door machines kunnen worden uitgevoerd betekent niet dat een baan in gevaar is van te worden genomen of geëlimineerd. Het onderzoek schatte dat 15,1% van de banen van Amerikaanse werknemers (23,2 miljoen banen) voor minstens 50% geautomatiseerd zijn, en dat 7,8% (12 miljoen) voor minstens 50% wordt gedaan door generatieve AI. Toch is slechts ongeveer 6% van de Amerikaanse banen (9,2 miljoen) kwetsbaar omdat ze aan deze beschrijvingen voldoen.
In feite is het aandeel risicorollen veel lager dan de voorspellingen van de AI-industrie. Antropische CEO Dario Amodei zei eerder dit jaar dat AI de komende jaren de helft van de witteboordenbanen op instapniveau zou kunnen wegvagen, waardoor de werkloosheid tussen de 10% en 20% zou kunnen stijgen. In plaats van een enorme of abrupte verslechtering van de arbeidsmarkt zouden we kunnen zien dat kunstmatige intelligentie een meer geleidelijke hervorming van de werkplek zal aandrijven.
“Het is een fenomenale technologie die zeker de manier zal veranderen waarop we allemaal naar werk kijken, maar het zal misschien niet resulteren in het soort banenverplaatsing dat sommigen suggereren”, vertelde James Atkinson, vice-president van thought management bij SHRM, aan CNET.
Mis geen enkele van onze onpartijdige technische inhoud en laboratoriumbeoordelingen. CNET toevoegen als favoriete Google-bron.
Wat staat jobautomatisering in de weg?
De zorgen over het wegnemen van banen door AI zijn goed gedocumenteerd, waarbij meerdere opiniepeilingen aan de alarmbel luiden. Uit een peiling van het Pew Analysis Middle eerder dit jaar bleek bijvoorbeeld dat 64% van de Amerikanen dit doet minder banen verwacht in de komende twintig jaar dankzij AI.
Het onderzoek van SHRM richtte zich meer specifiek op individuele werknemers en hun banen. Eén van de redenen dat het zoveel mensen heeft ondervraagd, is dat het steekproeven wilde voor zoveel mogelijk functiecategorieën. “We wilden echt het perspectief krijgen van de mensen die het werk dagelijks doen,” zei Atkinson.
Lees meer: AI Essentials: 29 manieren waarop u Gen AI voor u kunt laten werken, volgens onze experts
Het onderzoeken van daadwerkelijke werknemers levert een dieper inzicht op in de werkelijke redenen waarom automatisering een bepaalde baan mogelijk niet volledig vervangt. SHRM definieert ‘niet-technische barrières’ als zaken die AI ervan weerhouden het werk uit te voeren, maar niet omdat AI daartoe niet over de technologische capaciteit beschikt.
De grootste niet-technische barrière was de voorkeur van de klant. Atkinson gebruikte het voorbeeld van piloten. Computer systems zijn misschien wel in staat om vliegtuigen te besturen, maar geen enkele passagier wil zonder mens in een lege cockpit kijken.
Een andere niet-technische barrière betreft juridische en regelgevende barrières, zoals vakbondscontracten, hoewel de regelgeving kan veranderen naarmate AI geavanceerder wordt. Ten slotte is er een kwestie van kosteneffectiviteit. Zelfkassa zou financieel zinvol kunnen zijn bij een grote winstgevende keten als Walmart, maar minder bij een onafhankelijke winkel op de hoek die een menselijke kassamedewerker nodig heeft.
Deze barrières kunnen een deel van de recente statistieken helpen verklaren die hebben aangetoond welke problemen bedrijven ondervinden bij het daadwerkelijk implementeren van AI op de werkplek. Dat blijkt uit een MIT-onderzoek 95% van de AI-proefprojecten van bedrijven resulteren niet in daadwerkelijke besparingen of verbeteringen. Er blijft een grote kloof tussen de belofte van nieuwe technologie en de daadwerkelijke productiviteit ervan.
Bekijk dit: OpenAI’s onderzoek naar hoe we AI gebruiken, een potentiële TikTok-uitverkoop, Spotify zal eindelijk verliesloze audio leveren | Technologie vandaag
Welke banen worden het meest en het minst waarschijnlijk geautomatiseerd?
Laptop- en wiskundig werk lopen een bijzonder risico op verdringing. Bij ongeveer 12,8% van deze banen is minstens 50% van de taken geautomatiseerd en zijn er geen duidelijke niet-technische barrières, zo blijkt uit het rapport. Andere beroepen met een hoog risico (zoals architectuur, techniek of administration) hebben vergelijkbare problemen, terwijl sommige (zoals productie) grotendeels geautomatiseerd zijn op manieren waarbij geen generatieve AI betrokken is.
De velden die het minst waarschijnlijk zullen worden geautomatiseerd, hebben aanzienlijke interactie van mens tot mens. In termen van zorgverleners constateerde SHRM bijvoorbeeld dat slechts 3% van de banen voor ten minste 50% geautomatiseerd was en dat er geen niet-technische barrières waren. De banen in de persoonlijke verzorging en de sociale dienstverlening waren vergelijkbaar.
“De gezondheidszorgsector is een van de weinige bedrijfstakken die maand na maand een banengroei blijft zien”, aldus Atkinson. “Het is een industrie die groeit, en zal blijven groeien naarmate onze demografie ouder wordt, en het is ook het soort beroep dat het minste risico loopt op ontheemding.”
Atkinson zei dat de resultaten van het onderzoek aantonen dat er behoefte is aan werknemers met menselijke vaardigheden in plaats van alleen maar technische vaardigheden. Wat kan een generatieve AI-tool niet doen?
“We zien dat organisaties zeggen dat we mensen nodig hebben die algemene problemen kunnen oplossen”, zei hij.
Populaire producten

Telefoonringhouder, vingerstandaard...

LONZIKP 2 stuks mobiele telefoongre...

Surplex 4 stuks 360° rotatie tel...

DJI OSMO Mobile 6 smartphone-stabil...

Mars Gaming MGP-BT, Bluetooth 5.0 G...

cobee Ringhouder voor mobiele telef...

zeadio Camera Koude Schoen Smartpho...

VOARGE 3 stuks premium smartphone-v...

Zwanenhals telefoonhouder, Lamicall...
