MoEngageeen platform voor klantbetrokkenheid dat samenwerkt met consumentenmerken in 75 landen, zegt dat het nieuwe financiering heeft opgehaald onder leiding van zijn bestaande investeerder, Goldman Sachs Alternate options, om de wereldwijde groei te versnellen en meer AI in zijn platform te brengen.
Alles bij elkaar is zojuist $100 miljoen aan aandelen verhandeld, waarvan ongeveer 60% primair en 40% secundair is verdeeld, als onderdeel van MoEngage’s Collection F-ronde. De financiering markeert de toetreding van het Indiase durfkapitaalbedrijf A91 Companions als nieuwe investeerder die samen met Goldman Sachs Alternate options de ronde leidt. Volgens MoEngage heeft het nu in totaal $250 miljoen aan financiering opgehaald.
Nu consumentenmerken steeds meer afhankelijk zijn van digitale kanalen om klanten te bereiken, is de concurrentie om aandacht toegenomen. Dat heeft bedrijven ertoe aangezet de klantgegevens die ze al hebben te gebruiken om meer gepersonaliseerde advertising and marketing te leveren. Terwijl gevestigde marketingplatforms deze ruimte blijven bedienen, zijn merken nu op zoek naar AI-gestuurde instruments die de besluitvorming kunnen automatiseren en handarbeid kunnen verminderen. MoEngage positioneert zichzelf in dit phase met zijn Merlin AI-suite, waarmee marketing- en productteams campagnes sneller kunnen lanceren en de targeting-efficiëntie kunnen verbeteren.
“We helpen B2C-merken effectiever met hun klanten om te gaan door gebruik te maken van de gegevens uit de eerste hand die ze al hebben”, zei Raviteja Dodda (foto hierboven), medeoprichter en CEO van MoEngage, in een interview.
De elf jaar oude startup richtte zich de eerste zeven jaar vooral op India en Zuidoost-Azië. De afgelopen vier jaar heeft het zijn bereik uitgebreid naar nieuwe markten, met title Noord-Amerika, dat nu meer dan 30% van zijn omzet bijdraagt, vertelde Dodda aan TechCrunch. Ongeveer 25% van de omzet komt uit Europa en het Midden-Oosten, en de overige 45% uit India en Zuidoost-Azië.
De steun van Goldman Sachs in de nieuwste financiering zal de wereldwijde aanwezigheid van MoEngage verder helpen versterken. De investeringsbank gaf ook mede leiding aan de startups Series E-ronde van $ 77 miljoen samen met B Capital in juni 2022.
“De huidige investeerders weten het meeste over het bedrijf, in termen van hoe het bedrijf presteert, en ze weten alles goed en slecht”, aldus Dodda. “(Goldman Sachs) die de ronde leidt, is een sterke validatie van onze fundamenten.”
Techcrunch-evenement
San Francisco
|
13-15 oktober 2026
De afgelopen twee tot drie jaar heeft MoEngage zwaar geïnvesteerd in generatieve AI en besluitvormings-AI-mogelijkheden. Deze inspanningen worden weerspiegeld in de Merlin AI-suite, die volgens Dodda een reeks AI-agents bevat die zijn gebouwd voor marketinggebruik.
Sommige van deze agenten fungeren als copywriters en helpen consumentenmerken bij het opstellen van marketingboodschappen, het creëren van meerdere varianten van een campagne of het genereren van tekst in natuurlijke taal samen met relevante afbeeldingen. De suite bevat ook beslissings-AI-tools waarmee merken kunnen bepalen welke klanten een bepaalde boodschap of aanbieding moeten ontvangen, op welk kanaal en op welk tijdstip, aldus Dodda.
MoEngage bedient momenteel meer dan 1.350 consumentenmerken wereldwijd, waaronder SoundCloud, McAfee, Kayak, Domino’s, Deutsche Telekom en Travelodge, evenals prominente Indiase bekende namen zoals Swiggy, Flipkart, Ola, Airtel en Tata. Ongeveer 60% van de omzet van het bedrijf komt van traditionele ondernemingen, terwijl de overige 40% afkomstig is van op web gerichte bedrijven. Het platform werkt ook samen met meer dan 25 banken wereldwijd en verschillende grote verzekeraars, waaronder JPMorgan Chase, Citibank en India’s grootste verzekeraar, Life Insurance coverage Company (LIC).
Sommige van deze merken maakten voorheen gebruik van marketingplatforms van gevestigde bedrijven als Adobe, Oracle en Salesforce. MoEngage heeft er sindsdien meer dan 300 overgenomen, waardoor de groei in Noord-Amerika en de EMEA-regio’s is gestimuleerd.
In één geval migreerde SoundCloud binnen twaalf weken meer dan 120 miljoen gebruikers naar MoEngage, waarbij gebruik werd gemaakt van AI-gestuurde inzichten om productlanceringen te versnellen en de retentie onder de betalende gebruikers te verbeteren, zegt Hope Barrett, senior director martech bij SoundCloud.
Verschillende klanten van MoEngage vertrouwden ook op meerdere puntoplossingen om specifieke taken uit te voeren. Het bedrijf hielp bij het consolideren van deze instruments in een uniform platform om kosten te besparen en marketingactiviteiten te stroomlijnen.
“Als je naar al onze merken kijkt, of het nu een financial institution of een e-commercebedrijf is, gebruiken ze MoEngage om al hun klantgegevens van alle contactpunten te verenigen. Het kunnen hun offline winkels, web site, mobiele app (of andere kanalen) zijn”, vertelde Dodda aan TechCrunch.
Zonder exacte cijfers bekend te maken, zei Dodda dat MoEngage vorig jaar met ongeveer 40% op jaarbasis is gegroeid en ernaar streeft de komende drie jaar een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 35% te handhaven. Het bedrijf verwacht ook tegen het einde van het lopende boekjaar een gecorrigeerde EBITDA-positief op kwartaalbasis te zijn.
MoEngage ziet bedrijven als Braze en CleverTap, evenals oudere marketingclouds van Adobe, Oracle en Salesforce, tot zijn belangrijkste concurrenten.
De startup heeft ongeveer 800 medewerkers verspreid over 15 kantoren wereldwijd. Het is van plan zijn personeelsbestand uit te breiden, vooral in Noord-Amerika en Europa, door zijn klantensucces-, ondersteunings-, verkoop- en marketingteams op te schalen om zijn aanwezigheid in die markten te verdiepen. MoEngage is ook van plan om additional AI-mogelijkheden te ontwikkelen en meer expertise in te huren om die inspanningen te ondersteunen.
MoEngage is van plan om binnen de komende paar jaar klaar te zijn voor de beursgang, vertelde Dodda aan TechCrunch, zonder een specifieke tijdlijn te delen voor de beursgang.
“We zien een kans om in onze ruimte een bedrijf met een omzet van meerdere miljarden {dollars} op te bouwen”, verklaarde hij.
Populaire producten
Telefoonringhouder, vingerstandaard...
Surplex 4 stuks 360° rotatie tel...
DJI OSMO Mobile 6 smartphone-stabil...
Mars Gaming MGP-BT, Bluetooth 5.0 G...
cobee Ringhouder voor mobiele telef...
Zeadio Camera, Koude Schoen Smartph...
VOARGE 3 stuks premium smartphone-v...
Zwanenhals telefoonhouder, Lamicall...
Zeadio Universele smartphone-statie...