🚚 Snelle gratis verzending     ⭐Hoge klantbeoordeling     📦Gratis verzending & retourneren     ↩️30 dagen geld terug garantie

Ik heb retrogames weer tot leven gebracht op de AI-manier, dankzij Gemini Vibe Coding

Niemand was verrast toen Google dit zei nieuwste versie van Gemini kan veel meer dan zijn voorganger. Maar in welke mate was voor mij een verrassing. Normaal gesproken ben ik niet bijzonder enthousiast over nieuwe releases van AI-modellen, maar nadat ik ermee heb gespeeld Tweeling 3 een beetje, ik stond gecorrigeerd.

AI Atlas

Toch kwam die opwinding pas toen ik hoorde dat mijn redacteur het klassieke Mijnenveger-spel met een simpele immediate in Gemini 3 had nagebouwd. Mijn interesse was gewekt. En nadat ik met succes mijn eerste eenvoudige spel in één keer had gemaakt, begonnen mijn gamerbreinen op alle cilinders te schieten.

Ik had het al gehad enige ervaring met vibecoding in Gemini en liep tevreden weg met de resultaten, maar het venture zelf was praktisch en meer een proof of idea dan oprechte interesse. Door gaming in de combine te gooien, vooral ouderwetse video games uit mijn kindertijd, verandert dat de zaken.

Ik besloot om in Gemini’s vibe-codeerkrachten te duiken, en ik had geen betere tijd kunnen hebben. Ik had nooit goud verwacht, en dat is ook niet wat ik kreeg. Maar het was genoeg om mijn verlangens naar retro-gaming te bevredigen. Het beste van alles was dat alles wat het uitspuwde, in een webbrowser kon worden afgespeeld. Van een herwerkte Chip’s Problem tot een 8-bit Tomba! en een heel basaal 3D-concept van de eerste Silent Hill-game, dit is misschien wel het leukste dat ik ooit heb gehad met AI – en ik heb nauwelijks de oppervlakte betreden.

Hieronder bespreek ik wat ik heb gedaan, inclusief hoe gemakkelijk het was om te coderen en bewerkingen uit te voeren, gewoon door met Gemini te chatten.

Gemini 3 voelt capabeler en grondiger aan

Een gesprek voeren met Gemini 3 voelt anders. De chatbot lijkt zich meer bewust van de context en kan bepaalde problemen die u mogelijk heeft, in eerste instantie als vervolgvragen beantwoorden. Eerdere versies van Gemini konden dit ook doen, maar Gemini 3 lijkt simpelweg grondiger te zijn met zijn antwoorden. En dat is alleen als het gaat om het voeren van een regelmatig gesprek over een bepaald onderwerp. Voor mijn experimenten deed Gemini er alles aan om niet alleen de technische (boven mijn hoofd) dingen uit te leggen, maar deze ook op te splitsen in gemakkelijker te begrijpen stukken toen het een spel voor mij aan het maken was.

Midden in mijn checks vroeg ik bijvoorbeeld of het een van deze video games in een Android Bundle Package-bestandsformaat kon verpakken, zodat ik het naar mijn telefoon kon sideloaden. Gemini vertelde me dat dit niet mogelijk was, maar vroeg of ik enkele stappen wilde volgen hoe ik dat moest doen, en ik zei ja. Nadat het de recreation had gegenereerd waar ik om vroeg, werd er een aside doc gemaakt met stappen voor het converteren van het HTML-bestand dat ik kreeg naar een APK met behulp van een verscheidenheid aan instruments, opgesplitst in inspanningsniveaus. Verder dan dit punt ben ik niet gegaan; Ik had nog steeds het gevoel dat dit een Tweeling was met wie ik nog niet eerder had gepraat.

De kosten van nostalgie

Als je ooit oude videogames uit je verleden opnieuw hebt willen beleven en een speciaalzaak voor retro-gaming hebt bezocht, komt er een verontrustende realiteit in zicht. Oude video games kunnen ongelooflijk duur worden. Tijdens mijn bezoeken aan verschillende winkels op zoek naar originele Silent Hill-titels, kwam ik erachter dat ik ergens in de buurt van $ 500 moest neerleggen om er twee te kopen – en dat is als ik het geluk had ze op voorraad te vinden. En als je niet over de console beschikt om ze op te spelen, verwacht dan nog meer te betalen, of vind het prima dat de titels onderdeel worden van een verzameling en niets meer.

Proberen de uitlopers van de vroegere vreugde van een jonger zelf te grijpen brengt een prijs met zich mee, en het zal voor veel mensen onbereikbaar zijn. Dit is waar AI deze spellen zou kunnen helpen behouden – of in ieder geval de herinnering eraan – omdat ze moeilijker te vinden en duurder worden naarmate ze ouder worden. Er is een reden waarom Gemini en andere LLM’s zo goed zijn in het opnieuw maken van oude video games: ze zijn getraind in grote hoeveelheden tekst en code, vrijwel zeker inclusief de broncode voor deze video games.

Voor mijn checks heb ik Gemini opzettelijk gevraagd om “demakes” van oude spellen te maken: uitgeklede, vereenvoudigde versies die in wezen speelbare proof-of-concepts zijn.

Gemini heeft mijn jeugd gekanaliseerd met verschillende ‘demakes’

Toen ik eenmaal precies zag wat Gemini kon doen, was het spel begonnen. Ik maakte meteen gebruik van de ouderwetse video games die vooraf op Home windows waren geïnstalleerd. Voor het grootste deel was het eindresultaat met slechts één cross kort en speelbaar, maar de AI had meer instructies nodig om iets de moeite van iemands tijd waard te maken. Niettemin was ik onder de indruk van veel van de eerste versies van Gemini en wist dat ze alleen maar beter zouden worden als ze werden verfijnd.

Chips uitdaging

Gemini Vibe Videogames coderen - Chip's Challenge

Gemini heeft bij de eerste poging de essentie van Chip’s Problem vastgelegd in zijn ouderwetse demake.

Google/Screenshot door Blake Stimac

Eén recreation die ik nog geen enkele remake-behandeling heb zien krijgen in de App Retailer of Google Play is Chip’s Problem. Als je een Home windows 3.1-gebruiker was, ken je dit spel waarschijnlijk, zelfs als je denkt van niet.

Ren rond om sleutels naar het volgende niveau te krijgen, vermijd vijanden, het einde. Gemini heeft bij de eerste poging iets in elkaar gezet dat aan dit spel doet denken, en ik ben er vrij zeker van dat het in staat zou zijn om er een volledige remake van te maken met voldoende instructies.

Jezzbal

Gemini Vibe-codering: Jezzball

Hoewel er enkele ontbrekende elementen waren, leverde de eerste poging van Gemini 3 me een werkend Jezzball-spel op, en dat was alles waar ik om vroeg.

Google/Screenshot door Blake Stimac

Jezzball is de perfecte tijdmoordenaar en is vandaag de dag web zo leuk als tientallen jaren geleden. Probeer minimaal 75% van de ruimte te veroveren door muren met lijnen te bouwen zonder geraakt te worden door een van de voortdurend stuiterende ballen in de ruimte.

8-bit Tomba!

Gemini Vibe-codering: 8-bit Tomba!

Gemini’s eerste poging van Tomba! deed me beseffen dat de lucht bijna de limiet is voor mijn retro-videogamedromen.

Google/Screenshot door Blake Stimac

Een van mijn favoriete PlayStation 1-games aller tijden is Tomba! Ik speelde eerst het eerste degree op een demo-verzamelschijf voor de eerste PlayStation en raakte verslaafd. Ik heb Tomba nagebootst! op mijn telefoon en pill door de jaren heen, maar in 2024 werd een remake – officieel de Particular Version genoemd – uitgebracht, die nu beschikbaar is op computer, PS5 en Swap. In Tomba! speel je als de titulaire rozeharige held op een zoektocht om de wereld te redden van kwade varkens.

Gemini channelde de essentie van wat een 8-bit versie van Tomba! zou bij zijn eerste poging zijn. Het was erg uitgekleed, maar de levelnaam, Tomba’s vaardigheden en kleine verzamelobjecten waren er allemaal.

Stille Heuvel

Gemini Vibe-codering: Silent Hill

Als grote Silent Hill-fan was ik onder de indruk van zowel de manier waarop Gemini de creatie van dit spel als de algehele output benaderde.

Google/Screenshot door Blake Stimac

Gemini heeft zoveel leuke en eenvoudige demakes voor me gemaakt, dus ik wilde de lat hoger leggen. Ik vroeg hem om de eerste opnieuw te maken Stille Heuvel — in essentie. Ik had hier geen volwaardige recreation verwacht, maar ik wilde dat het iets beters zou zijn dan de vorige video games die het had gemaakt, en deze keer in 3D.

Gemini begreep de opdracht en zei tegen mij: “Te doen Stille Heuvel gerechtigheid, we kunnen niet zomaar een spel maken; we moeten een creëren sfeer.”

Gemini creëerde het spel in drie iteraties en leek het in fasen op te delen. Ten eerste de sfeer. De demake kanaliseert het origineel door een mistlaag toe te voegen om opzettelijk een barrière te creëren voor wat je voor je kunt zien. Wat een technische beperking was van de originele Silent Hill, zorgt vandaag de dag nog steeds voor een geweldig impact. Voeg daarbij de vallende sneeuw en enkele constructies die op gebouwen en bomen lijken, en we waren goed op weg voor een demake van deze natuur.

Vervolgens kwamen er belangrijkere aspecten van de Silent Hill-serie. De met statische elektriciteit gevulde radio, de mogelijkheid om met een stalen pijp te zwaaien en een vijand om te vechten. Gemini had dit al in de wachtrij staan, maar wilde contact met mij opnemen om er zeker van te zijn dat dit was wat ik wilde – en ik kon het er niet meer mee eens zijn. Het enige deel hiervan dat aanpassing behoefde, was de vijand. Bij de eerste doorgang was het slechts een kubusvormige klodder, die nauwelijks leek op iets dat intimiderend genoeg was om met een pijp naar toe te zwaaien. Gemini heeft het aangepast zodat het er iets meer uitzag als een wezen, ook al leek het nog steeds op iets dat veel minder eng was dan wat dan ook in de originele video games.

Toen kwam de laatste hand. Silent Hill zou niet de serie zijn die het is zonder de muziek, en Gemini wist dit. Het creëerde twee audiobestanden: één met een lage frequentie die hij ‘de drone’ noemde en een met een hoge frequentie die hij ‘het schrapen’ noemde. De muziek is verontrustend genoeg om je enigszins gespannen te houden. Een ander typisch onderdeel van de serie zijn de puzzels, maar Gemini werd hier niet te complicated en gooide er gewoon een sleutel in die je tijdens het lopen kon vinden.

Tenslotte de verschuiving naar de ‘andere wereld’. Gemini heeft hiervan een handmatige optie gemaakt die de mist rood kleurt en de muren doet roesten – allemaal met een loeiende sirene op de achtergrond.

Hier leest u hoe u dit zelf kunt proberen (en waarom u dat zou moeten doen)

Als je Gemini wilt vragen een oude videogame opnieuw te maken – of welk kind recreation dan ook (ik heb er een touch-versie van Hungry Hungry Hippos mee laten maken) – zorg er dan voor dat je instellingen appropriate zijn geconfigureerd.

Naast het tekstveld waarin je met Gemini praat, wil je kijken naar het mannequin dat je gebruikt. Je kunt kiezen tussen de modellen “Quick” en “Pondering”, maar als je video games wilt maken, zul je waarschijnlijk voor het laatste willen kiezen. Het “Pondering”-model (Gemini 3) zal meer diepgaande informatie verschaffen en zal dieper ingaan op het creëren van wat je maar wilt. Het Quick-model, Gemini 2.5 Flash, zal niet zo lang aan deze taak besteden.

Wanneer je Gemini vraagt ​​om een ​​recreation te maken die op je telefoon of in een webbrowser kan worden gespeeld, wil je de AI waarschijnlijk vragen om je een HTML-bestand te geven.

Ik heb ChatGPT ook geprobeerd

In een ongelooflijk oneerlijke check vroeg ik het ChatGPT (de free of charge versie) om Tomba opnieuw te maken! In 8-bit leverde het al snel een grof maar speelbaar, eenvoudig spel op. Het ontbrak alle stijl van het spel die Gemini bij de eerste poging had behaald, samen met de mogelijkheid om zijn wapen te gebruiken, en meer.

Toen ik ChatGPT vroeg om het niveau en de karakters er beter uit te laten zien, genereerde het een afbeelding in plaats van de code bij te werken. Nadat ik het met mijn bedoelingen had gecorrigeerd, ging het aan de slag met het bijwerken van de stijl en kleuren van het spel. Deze versie was beter qua stijl, maar miste enige vorm van glans die Gemini had toegevoegd toen ik precise dezelfde vraag stelde voor de tweede iteratie. Ik ben benieuwd hoeveel beter de nieuwste ChatGPT-modellen het in deze check zouden doen.

Populaire producten

- 24% Telefoonringhouder, vingerstandaard...
Oorspronkelijke prijs was: €19.64.Huidige prijs is: €14.99.

Telefoonringhouder, vingerstandaard...

Toevoegen aan vergelijken
- 24% Surplex 4 stuks 360° rotatie tel...
Oorspronkelijke prijs was: €9.61.Huidige prijs is: €7.28.

Surplex 4 stuks 360° rotatie tel...

Toevoegen aan vergelijken
- 31% DJI OSMO Mobile 6 smartphone-stabil...
Oorspronkelijke prijs was: €156.96.Huidige prijs is: €109.00.

DJI OSMO Mobile 6 smartphone-stabil...

Toevoegen aan vergelijken
- 37% Mars Gaming MGP-BT, Bluetooth 5.0 G...
Oorspronkelijke prijs was: €53.81.Huidige prijs is: €34.06.

Mars Gaming MGP-BT, Bluetooth 5.0 G...

Toevoegen aan vergelijken
- 42% cobee Ringhouder voor mobiele telef...
Oorspronkelijke prijs was: €9.90.Huidige prijs is: €5.72.

cobee Ringhouder voor mobiele telef...

Toevoegen aan vergelijken
- 37% Zeadio Camera, Koude Schoen Smartph...
Oorspronkelijke prijs was: €14.31.Huidige prijs is: €9.00.

Zeadio Camera, Koude Schoen Smartph...

Toevoegen aan vergelijken
- 33% VOARGE 3 stuks premium smartphone-v...
Oorspronkelijke prijs was: €8.93.Huidige prijs is: €5.99.

VOARGE 3 stuks premium smartphone-v...

Toevoegen aan vergelijken
- 15% Zwanenhals telefoonhouder, Lamicall...
Oorspronkelijke prijs was: €26.99.Huidige prijs is: €22.94.

Zwanenhals telefoonhouder, Lamicall...

Toevoegen aan vergelijken
- 31% Zeadio Universele smartphone-statie...
Oorspronkelijke prijs was: €21.74.Huidige prijs is: €14.99.

Zeadio Universele smartphone-statie...

Toevoegen aan vergelijken
- 35% SMALLRIG Metal Phone Stand met Cold...
Oorspronkelijke prijs was: €25.90.Huidige prijs is: €16.94.

SMALLRIG Metal Phone Stand met Cold...

Toevoegen aan vergelijken
.

We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

SDRepair
Logo
Nieuwe Account Aanmaken
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0
Winkelwagen