Terwijl de entertainmentindustrie zich afvraagt wanneer en hoe generatieve AI moet worden gebruikt bij het maken van movies, neigt Netflix naar voren. In zijn kwartaalcijfers die dinsdagmiddag zijn gepubliceerd, schreef Netflix in zijn brief aan investeerders dat het “zeer goed gepositioneerd is om de voortdurende vooruitgang op het gebied van AI effectief te benutten.”
Netflix is niet van plan generatieve AI te gebruiken als de ruggengraat van zijn inhoud, maar gelooft dat de technologie potentieel heeft als hulpmiddel om creatieve content material efficiënter te maken.
“Er is een geweldige artiest voor nodig om iets geweldigs te maken”, zei Netflix-CEO Ted Sarandos dinsdag tijdens de winstoproep. “AI kan creatieven betere instruments geven om hun algehele tv-/filmervaring voor onze leden te verbeteren, maar het maakt je niet automatisch tot een geweldige verhalenverteller als je dat niet bent.”
Eerder dit jaar zei Netflix dat gebruikte generatieve AI voor het eerst in de laatste beelden van de Argentijnse present “The Eternaut” om een scène te creëren van een instortend gebouw. Sindsdien gebruikten de filmmakers achter “Comfortable Gilmore 2” generatieve AI om personages er jonger uit te laten zien in de openingsscène van de movie, terwijl de producenten van “Billionaires’ Bunker” de technologie gebruikten als pre-productietool om garderobe- en decorontwerp voor te stellen.
“We zijn ervan overtuigd dat AI ons gaat helpen en onze creatieve companions zal helpen verhalen beter, sneller en op nieuwe manieren te vertellen”, aldus Sarandos. “Daar zijn we allemaal mee bezig, maar we jagen hier niet op nieuwigheid omwille van de nieuwigheid.”
AI is een controversieel onderwerp in de entertainmentindustrie, omdat kunstenaars zich zorgen maken dat door LLM aangedreven instruments die hun werk zonder toestemming als trainingsgegevens gebruiken, het potentieel hebben om hun banen negatief te beïnvloeden.
Met Netflix als maatstaf lijkt het erop dat studio’s eerder geneigd zijn generatieve AI te gebruiken voor speciale effecten dan om de rol van acteurs te vervangen – zelfs als een AI-acteur zorgde onlangs voor opschudding onder Hollywood-acteurs, ondanks dat ze (voor zover wij weten) nog geen optredens hebben geboekt. Dit AI-gebruik achter de schermen heeft echter nog steeds het potentieel om banen met visuele effecten te beïnvloeden.
Techcrunch-evenement
San Francisco
|
27-29 oktober 2025
Deze debatten escaleerden onlangs toen ChatGPT-maker OpenAI zijn programma onthulde Soera 2 audio- en videogeneratiemodel, dat werd uitgebracht zonder vangrails die voorkomen dat gebruikers video’s van sommige acteurs en historische figuren kunnen genereren. Deze week nog de Hollywood-handelsorganisatie SAG-AFTRA en acteur Bryan Cranston drong er bij OpenAI op aan om sterkere vangrails in te stellen tegen deepfaking-acteurs zoals Cranston zelf.
Toen een investeerder Sarandos vroeg naar de affect van Sora op Netflix, zei hij dat het “logisch begint te worden” dat makers van inhoud getroffen zouden kunnen worden, maar hij maakt zich minder zorgen over de film- en tv-business – althans dat vertelt hij aan investeerders.
“We maken ons geen zorgen dat AI de creativiteit zal vervangen”, zei hij.
De kwartaalomzet van Netflix groeide jaar-op-jaar met 17% tot 11,5 miljard greenback, hoewel dit onder de voorspelling van het bedrijf bleef.
Populaire producten
Telefoonringhouder, vingerstandaard...
Surplex 4 stuks 360° rotatie tel...
DJI OSMO Mobile 6 smartphone-stabil...
Mars Gaming MGP-BT, Bluetooth 5.0 G...
cobee Ringhouder voor mobiele telef...
Zeadio Camera, Koude Schoen Smartph...
VOARGE 3 stuks premium smartphone-v...
Zwanenhals telefoonhouder, Lamicall...
Zeadio Universele smartphone-statie...